Kvržica na vratu ili ispod pazuha? Otiđite liječniku!

"Čišćenje jetre"

Pitanje: Poštovani, imam 24 godine, muško, 182 cm i 82 kilograma.  Da li je ta metoda dobra/zdrava za naš organizam i da li uopće dolazi do čišćenja kanalića jetre i izbacivanja kamenca? Ako je to dobro i zdravo, ja bih Pročitaj više

Punkcija tumora u dojci pod kontrolom ultrazvuka

Poliklinika Kvarantan provodi ciljane citološke punkcije i ciljane biopsije dojke pod kontrolom ultrazvuka visoke razlučivosti. To omogućava preciznu dijagnostiku bolesti u dojkama- dobroćudni tumori, fibroadenom, cista, karcinom, Pročitaj više

Prikaz debelog crijeva ultrazvukom

U načelu, ultrazvuk nije metoda pregleda debelog crijeva. Ponekad se  debelo crijevo može lijepo prikazat ultrazvukom. To se odlično vidi na donjem kratkom video odsječku pregled debelog crijeva. Idealna metoda za analizu debelog crijeva je Pročitaj više

Mala kvržica - veliki strah

Pacijentica je došla u Polikliniku Kvarantan u velikom strahu zbog kvržice koju je napipala  pod kožom, a ispred prsne kosti.Pregled ultrazvukom visoke razlučivosti pokazao je  da se radio o običnom ateromu - masnoj Pročitaj više

Novi digitalni ultrazvuk

U cilju što boljeg zbrinjavanja svojih pacijenata  Poliklinika Kvarantan nabavila je jedan  od najmodernijih ultrazvuka - Samsun Medison Eko 7. Ovaj novi uređaj omogućava detaljnu i preciznu analizu jetre, žučnjaka, žučovoda, slezene, gušterače, krvnih žila, bubrega, kamenaca u bubrezima, i Pročitaj više

Articles, Autoimune bolesti, Uncategorized , , , , , , , , ,

Limfni čvorovi najčešće se povećaju iz bezazlenih razloga kao što su prehlada, neliječeni karijes ili neka infekcija, no ponekad mogu biti i znak tumora. Neka liječnik procijeni ima li razloga za zabrinutost ili ne.

Pipanje limfnih čvorova

Koja je funkcija limfnih čvorova?
Limfni čvorovi se nalaze svugdje po tijelu, smješteni na tokove limfe koja se u njima filtrira. Najčešće možemo vidjeti i opipati limfne čvorove u preponama, na vratu i ispod pazuha, no ima i onih za koje većina ljudi ni ne zna da je riječ o limfnim čvorovima niti ih kao takve doživljava. Primjerice, slijepo crijevo je, u stvari, jedan veliki limfni čvor, a brojni limfni čvorovi postoje i u trbuhu duž velikih krvnih žila – aorte i velike šuplje vene. Limfni čvorovi postoje i u prsnom košu, a zadatak svih njih je da filtriraju limfu, odnosno odvajaju bakterije, viruse i maligne stanice i eliminiraju ih.
Kada treba razmišljati o nekom limfnom čvoru?
Kad se limfni čvor može opipati prstima, znači da je povećan, a tada se najčešće radi o tome da je taj limfni čvor u tom trenutku zaustavio neku infekciju. Nakon što infekcija prođe, odnosno nakon što je savlada, trebao bi se vratiti u normalu tako da se opet više ne može opipati, no često je slučaj da na čvoru ostanu ožiljne promjene pa i on ostane povećan. Kad je povečani limfni čvor jako mali, kad je riječ o pojedinačnom limfnom čvoru te kad je on pokretan u odnosu na okolno tkivo, tada se obično radi o dobroćudnom povećanju. Ako su, pak, limfni čvorovi povećani tako da su grozdasto spojeni, da su neravni, tvrdi, da strše iznad površine kože, to može upućivati na zloćudnu bolest.
Što kada limfni čvorovi izgube svoju funkciju?
Ponekad limfni čvorovi izgube svoju zaštitnu funkciju i postanu rasadnik bakterija: npr. tonzile koje su također limfni čvorovi služe kao zaštita na ulazu u grlo: ponekad se, naročito nakon češćih upala grla, u te limfne čvorove nasele bakterije koje stalno izazivaju nove upale tih limfnih čvorova i grla. U tom slučaju, taj je limfni čvor izgubio svoju funkciju pa ga treba odstraniti. Isto je i s upalom slijepog crijeva: kad nastane gnojna upala koju organizam sam ne može razriješiti jer su agresivni elementi postali jači od obrambenih, tada treba odstraniti slijepo crijevo.
Koji je postupak dijagnostike kod povećanih limfnih čvorova?
Kad liječniku dođe pacijent s povećanim limfnim čvorom, prvo se limfni čvor opipava da se vidi je li riječ o dobročudnoj pojavi ili možda upućuje na povećanje zloćudne prirode. Zatim se obavljaju uobičajene krvne pretrage kojima se isključuje ili potvrđuje postojanje infekcije. Kod površinskih limfnih čvorova, ali i kod onih u trbuhu, najjednostavnije je napraviti ultrazvuk koji s velikom sigurnošću može pokazati jesu li ti limfni čvorovi dobroćudni ili zloćudni. Ultrazvučni prikaz malignih limfnih čvorova Povećani limfni čvor , dobročudnog tipa . Ako postoji i najmanja sumnja na zloćudnu prirodu povećanja,  radi se citološka punkcija, odnosno uzima se uzorak tog limfnog čvora pod kontrolom ultrazvuka, a zatim citolog ocjenjuje je li riječ o dobroćudnom ili zloćudnom povećanju. Ponekad se, ako se iz citološke pretrage ne dobije dovoljno materijala za pouzdanu dijagnozu, treba uzeti veći uzorak  ili izvaditi cijeli limfni čvor. Osim te pretrage, posebno za limfne čvorove koji su dublje u tijelu, mogu se napraviti i CT i magnetska rezonanca.

Maligni limfni čvorovi stvaraju napupine

Ultrazvučni prikaz malignih limfnih čvorova

Tipičan prikaz dobroćudnog povećanja limfnog čvora

Povećani limfni čvor , dobroćudnog tipa

Kako se liječi povećanje limfnih čvorova?
Povećani limfni čvorovi liječe se ciljano. To znači da se liječi infekcija koja je uzrokovala povećanje: primjerice, ako se limfni čvor na vratu povećao zbog upale grla, liječi se upala grla i kad ona prođe, limfni čvor će se smanjiti i više neće biti opipljiv. Ponekad on može i ostati povećan, no to nije razlog za zabrinutost: naime, ponekad jednostavno ne dođe do kompletne restitucije limfnog čvora nego se jedan njegov dio ožiljno promijeni i kao takav ostane povećan. Ako se, pak, radi o malignoj bolesti, onda treba liječiti tu malignu bolest. Većina malignih bolesti limfnih čvorova obično se danas vrlo uspješno liječi u Hrvatskoj. Primjenjuju se kemoterapija, zračenje ili transplantacija koštane srži i tim se metodama u većini slučajeva omogućuje  potpuno izliječenje. Veći problem predstavljaju metastatske bolesti kad se pacijenta najčešće ne može do kraja izliječiti.