Liječenje prostate

Bolesti mokraćnog sustava , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Novine i časopisi obiluju napisima o liječenju prostate i bolestima prostate. Nažalost  većina ih je napisana   dosta senzacionalistički i  uglavnom  pogoduju stvaranju panike, a  ne  podučavanju čitatelja.

Kod svake bolesti prostate potrebno je uraditi digitorektalni pregledtranrektalni ultrazvuk prostate (TRUS) i PSAu krvi.
Prostata  je žlijezda koju ima svaki muškarac. U njoj se spajaju mokraćni i sjemeni putovi. Njen sadržaj daje obol sjemenu.
Načešće pritužbe  na “prostatu”  koje navode  muškarci su : učestalo mokrenjebolno mokrenjepečenje kod mokrenjastanjeni mlaznepravilni mlaznemogućnost  mokrenjapečenje u mokraćnoj cijevi. Bolesti koje mogu stvarati tegobe  su :

Adenom prostate

Tijekom godina   poveća se jedna skupina žlijezda  uz mokraćnu cijev i formira adenom prostate (dobroćudno povećanje prostate – dobroćudna hipertrofija prostate)– to nije rak,  već prirodni razvoj  tijekom godina. Adenom može pritiskati  mokraćnu cijev i time otežavati izmokravanje.

Rak prostate

Rak prostate obično se javlja u “periferiji prostate” daleko od mokraćne cijevi. Zato se kasno javljaju smetnje s izmokravanjem (simptomi raka prostate) tako da rak često naraste   velik, ponekad   i stvori metastaze  prije nego što  započnu problemi mokraćnim putovima. Rak prostate  obično raste polako, posebno kod starijih  muškaraca.  Zato rak treba otkriti  prije nego počne stvarati tegobe  i tada se obično može izliječiti.

Upala  prostate

Mogu biti akutne i kronične. Akutne upale obično idu burno, s pečenjem ,povišenom temperaturom, često otežanim izmokravanjem, uz bol kod mokrenja, ponekad i općim teškim stanjem ili sepsom.
Kronične upale su šuljajuće, ponekad tek s povremenim epizodama   tegoba s mokrenjem koje se  smire  na uzimanje malo čaja ili “običnog Sinersula”  ( usput – Sinersul nije običan, već odličan antibiotik kojeg treba sa znanjem  i mudrošću koristiti) .

Dakle kada treba liječiti prostatu?

1. uvijek kada postoji upala – potrebno je uraditi pregled prstom – digitorektalni pregled,  pregled transrektalnim ultrazvukom (trus) ( te bakteriološke analize i potom provesti ciljano liječenje s dobro izabranim antibiotikom i dovoljno dugo.
  2. rak se treba dijagnosticirati pomoću  pregleda  prostate prstom , transrektalnim ultrazvukom  i pregledom PSA  u krvi(prostata specifičan protein – pokazatelj koji može upućivati na postojanje raka prostate), ako postoji rak i ako postoji povećana prostata koja  radi tegobe. Sam veličina prostate , bez značajnih tegoba  nije  indikacija za njeno liječenje.

Postojanje  dobroćudnog  povećanja prostate (adenoma prostate) nije samo po sebi razlog za liječenje prostate. Prvo treba ustanoviti da li adenom prostate radi smetnje  izmokravanju. Drugo pitanje je da li su smetnje takve   da zavrjeđuju  liječenje.