Metabolički sindrom – sindrom X

Bolesti srca, Bolesti štitnjače, Krvni tlak, Metaboličke bolesti , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Ranije poznat i kao sindrom X, danas je dobio na važnosti zbog epidemije debljine u populaciji. Osobe s metaboličkim sindromom imaju povećani rizik razvoja krvožilnih bolesti što ukazuje na važnost njegove prevencije, dijagnoze i liječenja.

Metabolički sindrom čine:

Zbog neodgovarajuće prehrane te premalo kretanja dolazi do povećanja količine masnog tkiva u organizmu. Sve vrste debljine nisu jednako rizične za razvoj bolesti krvnih žila. Tako će rizik za oboljevanje od kardiovaskularnih bolesti biti veći u osoba koje uz isti indeks tjelesne mase imaju veći omjer struk/bokovi. Razlog je u većoj štetnosti za krvne žile masnog tkiva koje se nakuplja u području trbuha i struka. U osoba s metaboličkim sindromom važno je pratiti taj omjer.

Poremećaj masnoća u metaboličkom sindromu karakteriziraju povišeni trigliceridi uz sniženi zaštitni HDL-kolesterol.

Zbog prekomjerne težine tkiva gube osjetljivost na inzulin i dolazi do postepenog porasta glukoze u krvi. To u početku dovodi do pojave intolerancije glukoze – predijabetesa koji može prijeći u šećernu bolest. Osim povišene glikemije štetan za krvne žile je i inzulin koji se stvara u povečanoj količini. Zbog pojačanog rada gušterače dolazi do postepenog iscrpljivanja stanica koje stvaraju inzulin. Kada nema više dovoljno inzulina da pohrani glukozu u stanice javit će se šećerna bolest.

Arterijska hipertenzija je češća u osoba s metaboličkim sindromom nego u ostaloj populaciji, a i liječenje je zahtjevnije. Osobe s prekomjernom težine stvaraju više supstancija koje pogoduju porastu tlaka, a razlog povišenom tlaku je i u višku tekućine u organizma.

Povišena mokraćna kliselina – urati u osoba s prekomjernom težinom dovodi do oštećenja krvnih žila, ali i oštećenja bubrega i zglobova – giht.

Liječenje:

• U liječenju je važna prevencija uz respektiranje nasljednih faktora. Prevenciju čine zdravi način života, ispravna prehrana te fizička aktivnost primjerena dobi
  • U liječnju poremećaja masnoća u osoba s metaboličkim sidromom najčešće se zbog tipa poremećaja lipida koristi fibrati – fenofibrat i gemfibrozil
  • U prevenciji predijabetesa te šećerne bolesti primarno je smanjiti težinu. Korisno je primijeniti i lijekove koji poboljašavaju osjetljivost tkiva na inzulin. Akarboza će smanjiti absorpciju hrane iz crijeva te tako umanjiti potrebu za inzulinom. Kao pomoć mršavljenu koriste lijekovi koji utječu na smanjenje apetita i pogodni su u određenog broja bolesnika.
  • Liječenje hipertenzije treba započeti što ranije prije nego što dođe do oštećenja krvnih žila, bubrega, očiju, srca. Liječnik će na temelju visine tlaka te popratnih bolesti odlučiti o najoptimalnijem lijeku. U slučaju šećerne bolesti za inhibitorime renin-angiotenzinskog sustava
  • Sniženje mokraćne kiseline postiže se dijetom i lijekovima koji utječu na njen metabolizam

Liječenje metaboličkog sindroma kompleksno jer treba uzeti u obzir sve komponente. Jedna od značajnih karika je prevencija debljine, a u pretilnih osoba dobra edukacija kako smanjiti težinu te kako održati pravilne prehrambene navike. Uz sniženje težine, tlaka i lipida spriječit ćemo oštećenje krvnih žila. Nužni su redoviti sistematski pregledi.

Giht- urički artritis

Slika noge zahvaćene napadom gihta- urički artritis. Poliklinika Kvarantan